Masurile fiscale din pachetul 2 – varianta trimisa la promulgare 18.11.2025

noiembrie 19, 2025by Razvan

Ce masuri contine pachetul 2 ?

 

Modificari la Codul de procedura fiscala

 

I. Criterii de risc

Se completeaza criteriile generale in functie de care se stabileste clasa/subclasa de risc fiscal cu urmatoarele 3 criterii:

• criterii cu privire la utilizarea mijloacelor moderne de plata;

• criterii de avertizare timpurie cu privire la capacitatea financiara de a achita obligatiile fiscale;

• criterii cu privire la informatiile/faptele inscrise in cazierul fiscal.

 

Ce se intelege prin mijloc modern de plata?

Mijlocul modern de plata este un instrument de plata in intelesul mentionat la art. 5 alin. (1) pct. 31 din Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plata, care include cardurile de debit, de credit sau preplatite, precum si solutiile moderne de plata, care se bazeaza pe aplicatii ce faciliteaza initierea unui ordin de plata pentru a se efectua platile de tip cont la cont.

 

II. Declararea inactivitatii

Se introduce prevederea ca contribuabilul/platitorul persoana juridica este declarat inactiv si ii sunt aplicabile prevederile din Codul fiscal privind efectele inactivitatii, daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:

a) nu are cont de plati in Romania sau un cont deschis la o unitate a Trezoreriei Statului;

b) nu a depus situatiile financiare anuale in termen de 5 luni de la implinirea termenului legal pentru depunerea acestora.

 

Declararea in inactivitate pentru neindeplinirea acestor conditiilor se realizeaza incepand cu data de 1 ianuarie 2026.

 

III. Limitarea duratei de inactivitate si dizolvarea in caz de nerespectare

Daca un contribuabil sau platitor declarat inactiv nu se reactiveaza in decurs de un an, acesta va fi dizolvat conform actului de infiintare. Exceptie fac societatile reglementate de Legea nr. 31/1990, care se dizolva potrivit prevederilor speciale din legea privind redresarea si eficientizarea resurselor publice.

Se aplica pentru contribuabilii/platitorii declarati inactivi dupa data intrarii in vigoare a acestei legi.

Organul fiscal este obligat sa ceara dizolvarea contribuabilului/platitorului inactiv dupa un an, indiferent daca acesta are sau nu datorii fiscale, cu conditia sa nu existe o sesizare penala in derulare.

Daca inactivitatea contribuabilului este temporara si inscrisa la registrul comertului, cererea de dizolvare se face dupa expirarea perioadei de inactivitate, daca activitatea nu a fost reluata.

In toate aceste situatii, organul fiscal trebuie, din oficiu, sa obtina si sa foloseasca toate informatiile necesare pentru a stabili obligatiile fiscale si pentru a recupera eventualele creante bugetare.

 

Contribuabilul/platitorul declarat inactiv pentru ca nu are cont bancar sau nu si-a depus situatiile financiare in termen de 5 luni de la scadenta lor se reactiveaza daca sunt indeplinite conditiile:

• isi indeplineste toate obligatiile declarative prevazute de lege;

• nu inregistreaza obligatii fiscale restante si

• nu se mai afla in situatia pentru care a fost declarat inactiv, respectiv are cont de plati in Romania sau un cont deschis la o unitate a Trezoreriei Statului ori si-a indeplinit obligatia de depunere a situatiilor financiare anuale si nu se afla in nicio alta situatie care sa conduca la inactivitate.

 

IV. Esalonarea la plata

 

Conditii de acordare a esalonarii la plata

Se completeaza lista de conditii pentru acordarea unei esalonari la plata de catre organul fiscal central cu obligatia de a prezenta contract de fideiusiune.

In acest sens se introduce in Codul de procedura fiscala un articol nou, 193.1 cu titlul: Contract de fideiusiune

 

Modul de solutionare a cererii de esalonare

Se completeaza lista de motive pentru care se poate respinge cererea de solutionare a esalonarii cu situatia in care debitorul datoreaza obligatii fiscale/bugetare restante reprezentand ajutor de stat si/sau de minimis de recuperat acordat din surse sau resurse de stat ori gestionate de stat, inclusiv dobanzile aferente datorate de la data platii ajutorului pana la data recuperarii sau a rambursarii sale integrale.

 

Conditii de mentinere a valabilitatii esalonarii la plata

Se reduce la la 180 de zile la 60 de zile termenul pentru plata obligatiilor fiscale nestinse si neesalonate dar si termenul pentru plata creantelor stabilite de alte organe si a amenzilor.

Se introduce drept conditie de mentinere a valabilitatii esalonarii prezentarea contractului de fideiusiune.

 

Esalonarea la plata simplificata

Se introduce o limita maxima pentru esalonarea simplificata. Astfel, esalonarea la plata va putea fi acordata pentru:

a) obligatiile fiscale principale si accesorii ale persoanelor fizice, cuprinse intre 500 si 100.000 lei;

b) obligatiile fiscale principale si accesorii ale asocierilor fara personalitate juridica, cuprinse intre 2.000 si 100.000 lei;

c) obligatiile fiscale principale si accesorii ale persoanelor juridice, cuprinse intre 5.000 si 400.000 lei.

 

Anterior, se prevedea doar ca esalonarea la plata nu se acorda pentru obligatiile fiscale cu valoare mai mica de 500 lei pentru persoanele fizice, 2.000 lei pentru asocierile fara personalitate juridica si 5.000 lei pentru persoanele juridice.

 

Prin exceptie, daca debitorul are obligatii fiscale restante care depasesc plafonul mentionat mai sus si are de incasat sume certe si lichide de la autoritati sau institutii publice, i se poate acorda esalonare la plata conform prevederilor prezentului capitol, in limita acestor sume, pe baza unui document emis de autoritatea sau institutia publica competenta.

 

Se introduce o conditie suplimentara pentru a putea beneficia de esalonarea simplificata: in cazul persoanelor juridice, sa fi fost infiintate cu minimum 12 luni anterior depunerii cererii.

 

Se reduce si in cazul esalonarii simplificate de la 180 de zile la 60 zile termenul pentru achitarea obligatiilor fiscale administrate de organul fiscal nestinse la data comunicarii deciziei de esalonare la plata si care nu fac obiectul esalonarii la plata precum si pentru achitarea obligatiilor stabilite de alte organe decat organele fiscale si transmise spre recuperare organelor fiscale, precum si amenzile de orice fel pentru care au fost comunicate somatii dupa data comunicarii deciziei de esalonare la plata

 

V. Alte prevederi

Se introduce un articol nou : Vanzarea la licitatie, prin mijloace electronice, a bunurilor sechestrate. Pentru valorificarea bunurilor sechestrate prin vanzare la licitatie prin mijloace electronice, se efectueaza publicitatea vanzarii cu cel putin 10 zile inainte de data fixata pentru desfasurarea licitatiei. Pentru participarea la licitatie, ofertantii trebuie sa plateasca o taxa de participare la licitatie reprezentand 10% din pretul de pornire a licitatiei.

 

Modificari ale Legii nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar

 

I. Flexibilitate in efectuarea tranzactiilor prin intermediu mijloacelor moderne de plata

Se introduce o flexibilitate mai mare in efectuarea incasarilor si platilor, permitandu-se ca aceste operatiuni sa se efectueze si prin mijloace moderne de plata, nu doar prin instrumentele traditionale fara numerar.

Varianta veche Varianta noua

Operațiunile de încasări și plăți efectuate de persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, liber profesioniști, persoane fizice care desfășoară activități în mod independent, asocieri și alte entități cu sau fără personalitate juridică de la/către oricare dintre aceste categorii de persoane se vor realiza numai prin instrumente de plată fără numerar, definite potrivit legii.

Operațiunile de încasări și plăți efectuate de persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, liber profesioniști, persoane fizice care desfășoară activități în mod independent, asocieri și alte entități cu sau fără personalitate juridică de la/către oricare dintre aceste categorii de persoane se vor realiza și prin mijloace moderne de plată.

Aceeasi flexibilitate de utilizare a mijloacelor moderne de plata se introduce si pentru beneficiarii de plati de natura salariala platite de angajator, pensii, indemnizatii si alocatii de asistenta sociala platite de la bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului si Solidaritatii Sociale sau de la bugetele locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, judetelor si municipiului Bucuresti.

 

II. Obligatia de a deschide un cont bancar sau la Trezorerie pentru persoanele juridice

Se introduc urmatoarele prevederi:

• persoanele juridice au obligatia sa detina un cont de plati in Romania sau la o unitate a Trezoreriei Statului. Pentru persoanele juridice nou-infiintate, deschiderea contului se realizeaza intr-un termen de maximum 60 de zile lucratoare de la data infiintarii.

• obligatia de a detine cel putin un cont de plati se mentine pe toata perioada desfasurarii activitatii

• Prestatorii de servicii de plata care furnizeaza servicii de plata pe teritoriul Romaniei nu pot refuza o cerere privind deschiderea contului si nici o cerere care vizeaza deschiderea unui cont de catre persoanele fizice, cu exceptia cazurilor in care deschiderea unui astfel de cont ar avea drept rezultat o incalcare a dispozitiilor Legii entru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului.

 

Nerespectarea obligatiei de a deschide un cont si de mentinere a acesuia constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 10.000 lei.

 

Capitalul social minim la SRL

• In cazul societatilor care au inregistrat o cifra de afaceri neta peste 400.000 lei, valoarea minima a capitalului social este de 5.000 lei. Termenul de efectuare a majorarii va fi de 2 ani de la data intrarii in vigoare a acestei legi. Daca majorarea se face pana la data de 31 decembrie 2026, tariful de publicare a actului in Monitorul Oficial al Romaniei se reduce cu 50%. Reducerea se aplica numai in cazul in care modificarea vizeaza exclusiv majorarea capitalului social pentru implementarea acestei majorari.

• In cazul societatilor cu raspundere limitata nou infiintate, valoarea minima a capitalului social este de 500 lei.

 

Nu este prevazuta obligatia de majorare a capitalului la 500 de lei pentru societatile deja infiintate care au cifra de afaceri sub 400.000 lei.

 

Ce se intampla daca societatile nu isi vor majora capitalul social pana la data limita?

In cazul in care societatea cu raspundere limitata nu si-a completat capitalul social in termenul prevazut mai sus, la cererea oricarei persoane interesate, precum si a Oficiului National al Registrului Comertului, tribunalul va pronunta dizolvarea societatii.

Societatea nu va fi dizolvata daca, pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti de dizolvare, capitalul social este adus la valoarea minimului legal prevazut de prezenta lege.

 

Cesiunea partilor sociale ale asociatului unei societati cu raspundere limitata care detine controlul societatii

Prin control se intelege majoritatea drepturilor de vot, fie in adunarea generala a asociatilor unei societati ori a unei asociatii sau fundatii, fie in consiliul de administratie al unei societati ori consiliul director al unei asociatii sau fundatii.

 

Cesionarea partilor sociale ale asociatului care controleaza societatea este opozabila organului fiscal daca:

a) cedentul, cesionarul sau societatea notifica organul fiscal in 15 zile si depun actul cesiunii si actul constitutiv actualizat;

b) daca exista obligatii fiscale restante sau alte creante, societatea sau cesionarul constituie garantii care acopera aceste obligatii;

c) la inregistrarea cesiunii in registrul comertului, se prezinta acordul organului fiscal pentru garantii, daca exista obligatii restante.

 

Certificatul de atestare fiscala poate fi solicitat si de cedent sau cesionar.

La inregistrarea cesiunii, Oficiul National al Registrului Comertului verifica conditiile prin solicitarea certificatului de la ANAF.

Garantiile se elibereaza la stingerea obligatiilor fiscale. Daca obligatiile nu se sting in 60 de zile de la inregistrarea cesiunii, garantiile se executa.

 

Dizolvarea societatii in caz de inactivitate

Societatile declarate inactivate care depasesc perioada legala de inactivitate se dizolva automat.

Listele societatilor vizate sunt publicate in Buletinul electronic al registrului comertului si pe site-urile ONRC si ANAF, cu cel putin 5 zile inainte.

Daca nu exista obligatii fiscale restante si nimeni nu solicita numirea unui lichidator in termen de 20 de zile, societatea se radiaza din oficiu.

Daca exista obligatii fiscale restante, se numeste un lichidator din Tabloul practicienilor in insolventa; acesta gestioneaza patrimoniul, plateste creantele si solicita, daca e cazul, deschiderea procedurii simplificate de insolventa.

Lichidarea trebuie finalizata in maximum 3 luni, iar dupa terminarea acesteia se depune cererea de radiere la registrul comertului, impreuna cu raportul final si situatiile financiare.

Registratorul poate dispune radierea din oficiu daca termenul legal expira fara cerere de radiere.

ANAF comunica periodic ONRC lista contribuabililor care pot fi dizolvati, conform unui protocol intre institutii.

 

Modificari la Codul fiscal

 

I. Regimul special pentru contribuabilii care inregistreaza cheltuieli cu entitati afiliate care nu sunt infiintate/constituite si nu au locul conducerii efective in Romania

Se introduce in Codul fiscal acest regim special prin art. 25 alin.(1) prin care contribuabilii, altii decat cei prevazuti la art. 15 si cei care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri, astfel cum este definita potrivit dispozitiilor art. 181, de peste 50.000.000 euro, care inregistreaza:

  • cheltuieli aferente drepturilor de proprietate intelectuala
  • cheltuieli de management
  • consultanta,

in relatia cu entitati afiliate care nu sunt infiintate/constituite si nu au locul conducerii efective in Romania, astfel cum sunt prezentate in contul de profit si pierdere/situatia veniturilor si cheltuielilor/date informative din raportarile contabile oficiale intocmite pentru exercitiul financiar 2024/exercitiul financiar diferit de anul calendaristic care incepe in anul 2024 a caror pondere in totalul cheltuielilor inregistrate in aceleasi raportari, este de peste 1%, considera deductibile cheltuielile aferente drepturilor de proprietate intelectuala, cheltuielile de management, consultanta, in relatia cu entitati afiliate care nu sunt infiintate/constituite si nu au locul conducerii efective in Romania, inregistrate in anul fiscal de calcul, in limita de 1% din totalul cheltuielilor inregistrate conform reglementarilor contabile in anul fiscal de calcul. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro al cifrei de afaceri este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile.

 

II. Venituri din activitati independente

In categoria veniturilor din activitati independente se cuprind si cele realizate de contribuabilii care obtin venituri din prestarea de servicii de cazare, precum si veniturile din inchirierea pe termen scurt a unui numar de peste 7 camere situate in locuinte proprietate personala, iar pentru stabilirea impozitului sunt aplicabile prevederile art. 68.3

 

Stabilirea impozitului pentru veniturile realizate din prestarea de servicii de cazare

Se introduce un articol nou, 68.3 Stabilirea impozitului pentru veniturile realizate din prestarea de servicii de cazare.

Se considera venituri din cazare sumele obtinute de operatorii economici autorizati in domeniul turismului prin oferirea unui spatiu amenajat pentru innoptare, pentru perioade determinate in zile.

 

Determinarea venitului net anual:

• Venitul net se calculeaza prin aplicarea unei cote forfetare de 30% asupra venitului brut (totalul sumelor incasate, inclusiv veniturile in natura).

• Nu se includ in venit brut comisioanele retinute de platformele online sau alte entitati care faciliteaza inchirierea pe termen scurt.

• Daca incasarile sunt in valuta, se utilizeaza cursul BNR din ultima zi bancara inainte de incasare.

• Veniturile obtinute in perioade diferite ale aceluiasi an se considera venit anual.

 

Impozitul:

• Se aplica o cota de 10% asupra venitului net anual; impozitul este final.

• Contribuabilii completeaza doar partea referitoare la venituri din Registrul de evidenta fiscala si nu au obligatii contabile suplimentare.

• Trebuie pastrata fisa de ocupare a capacitatii de cazare.

• Impozitul se declara si se plateste prin Declaratia unica pana la termenul legal prevazut de lege.

 

Situatii speciale:

• Daca contribuabilul desfasoara si alte activitati independente in acelasi an fiscal, acestea se impoziteaza conform normelor specifice (pe baza normelor anuale de venit sau in sistem real, pe baza contabilitatii in partida simpla).

• Prevederile se aplica si in cazurile prevazute la art. 83 alin. (4).

 

Definirea veniturilor impozabile din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal

Reguli de stabilire a impozitului pentru veniturile realizate din inchirierea pe termen scurt a camerelor situate in locuinte proprietate personala

Se modifica articolul 85 din Codul fiscal astfel:

Contribuabilii care inchiriaza pe termen scurt intre 1 si 7 camere, indiferent de numarul locuintelor, datoreaza impozit pe venit, cu exceptia celor care se incadreaza la activitati independente prevazute de art. 68.3.

 

Determinarea venitului net anual:

• Venitul net se obtine prin deducerea unui procent forfetar de 30% din venitul brut.

• Venitul brut include toate sumele in bani si echivalentul in natura incasate anual.

• Nu se includ comisioanele retinute de platformele de inchiriere (online sau alte interfete electronice).

• In cazul incasarilor in valuta, se aplica cursul BNR din ultima zi bancara inainte de incasare.

• Veniturile obtinute in perioade diferite ale aceluiasi an se considera venit anual.

 

Impozitul:

• Se aplica o cota de 10% asupra venitului net; impozitul este final.

• Contribuabilii completeaza doar sectiunea privind veniturile din Registrul de evidenta fiscala; nu exista obligatii contabile suplimentare.

• Trebuie pastrata fisa de ocupare a camerei, cu datele ocupantilor si perioada de sedere, conform modelului aprobat de ANAF.

• Impozitul se declara si se plateste integral prin Declaratia unica, pana la termenul legal.

 

Se abroga art 87. Reguli de stabilire a impozitului final pentru veniturile realizate din inchirierea in scop turistic in cazul depasirii numarului de 5 camere in cursul anului fiscal.

 

III. Se majoreaza impozitul pe castigurile din transferul titlurilor de valoare

Veniturile obtinute din transferul titlurilor de valoare si din operatiuni cu instrumente financiare derivate se impoziteaza prin retinere la sursa.

 

Titluri de valoare:

• 3% pentru castigurile din titluri detinute peste 365 de zile.

• 6% pentru castigurile din titluri detinute sub 365 de zile.

 

Instrumente financiare derivate:

• 3% pentru castigurile din derivate detinute peste 365 de zile.

• 6% pentru castigurile din derivate detinute sub 365 de zile.

 

Determinarea perioadei de detinere se face prin regula „primul intrat – primul iesit” (FIFO) pentru fiecare simbol.

 

IV. Majorarea impozitului pe cryptomonede de la 10% la 16%

In cazul veniturilor din transferul de moneda virtuala, impozitul pe venit datorat se calculeaza de catre contribuabil, pe baza Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice prin aplicarea cotei de 16% asupra castigului din transferul de moneda virtuala, determinat ca diferenta pozitiva intre pretul de vanzare si pretul de achizitie, inclusiv costurile directe aferente tranzactiei. Castigul sub nivelul a 200 lei/tranzactie nu se impoziteaza cu conditia ca totalul castigurilor intr-un an fiscal sa nu depaseasca nivelul de 600 lei.

 

V. Majorare plafon maxim CASS la PFA de la 60 la 72 de salarii minime

Persoanele fizice care in anul fiscal pentru care se depune declaratia unica au realizat venituri din activitati independente, din una sau mai multe surse, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la o baza anuala de calcul egala cu suma rezultata prin cumularea venitului net anual realizat/brut sau normei anuale de venit, respectiv a normei anuale de venit ajustate, care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egale cu nivelul de 72 de salarii minime brute pe tara. La determinarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu se iau in considerare pierderile fiscale anuale prevazute la art. 118.

Pentru veniturile din activitati independente realizate in anul fiscal 2025, obligatiile fiscale privind contributia de asigurari sociale de sanatate sunt cele in vigoare la data realizarii venitului.

 

VI. Modificari ample privind impozitele si taxele locale

• Locuinte cu utilităti: valoarea impozabila creste de la 1.492 lei/mp → 2.677 lei/mp.

• Locuinte fara utilitati: 894 lei/mp → 1.606 lei/mp.

• Pentru cladirile rezidentiale de peste 2,5 milioane lei, se aplică o taxa suplimentara de 0,9% pe suma care depaseste acest prag.

• Terenurile vor avea valori impozabile ajustate in functie de destinatie (cu exceptii pentru manastiri, scoli, cladiri sociale).

• Toate evaluarile vor fi realizate printr-un sistem informatic national automatizat.

 

Sistemul RO e-Proprietate

Se instituie Sistemul national integrat de gestionare in scop fiscal a datelor si informatiilor despre bunurile imobile din Romania, denumit in continuare Sistemul RO e-Proprietate, sistem informatic de interes strategic national.

Ministerul Finantelor, prin Centrul National pentru Informatii Financiare, asigura dezvoltarea, functionarea, mentenanta si orice alte activitati legate de administrarea Sistemului RO e-Proprietate.

Sistemul RO e-Proprietate reprezinta ansamblul de principii, reguli si sisteme informatice, infrastructura de comunicatii, elemente de interconectare si interoperabilitate cu alte sisteme informatice, platforme hardware si software pentru stocare, procesare automata, procesare manuala, preluare, afisare si transmitere de date, avand drept scop automatizarea colectarii de date si informatii despre bunurile imobile, pentru fundamentarea politicilor publice in scop fiscal.

Procedura de utilizare si functionare a Sistemului RO e-Proprietate, precum si standardele functionale si structurale, periodicitatea si modalitatea de transmitere/punere la dispozitie a datelor si informatiilor, se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor, care se elaboreaza in termen de 3 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi

 

Taxa logistica de 25 lei pentru colete extracomunitare

Se instituie o taxa logistica pentru gestionarea fluxurilor de bunuri extracomunitare, in valoare de 25 lei pentru fiecare colet ce contine bunuri cu valoare comerciala, denumit in continuare colet, care intra pe teritoriul Romaniei, cu loc de incepere al livrarii in afara teritoriului Uniunii Europene, a carei valoare declarata se situeaza sub plafonul de 150 Euro, denumita in continuare taxa, indiferent de locul punerii in libera circulatie in Uniunea Europeana.

Taxa se aplica coletelor care contin bunurile livrate in cazul vanzarilor la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte.

Prin colet se intelege fiecare expediere ce contine bunuri cu valoare comerciala, aferente unor operatiuni de vanzare la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte.

Obligatia de plata a taxei revine furnizorului bunurilor, persoanei care expediaza coletul sau entitatii care faciliteaza prin intermediul unei platforme digitale vanzarea la distanta de bunuri, dupa caz.

Masura intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2026.

Textul integral il puteti regasi aici: https://www.cdep.ro/pls/proiecte/docs/2025/pl246_pr246_25.pdf

Razvan

Adresa
Calea Chișinăului, nr. 45, Iași

Etaj 1, Camera 1-5
Ne găsiți și online

© 2025 • KONTTO – Servicii Financiar – Contabile Iași
| Toate drepturile rezervate |