Anul 2025 a fost marcat de un val de modificari fiscale importante.
Am sintetizat 100 cele mai importante masuri publicate in Monitorul Oficial.
1. SAF-T a devenit obligatorie din 2025 si pentru micii contribuabili. Au existat cateva luni de gratie in functie de perioada fiscala a fiecarei firme.
2. Incepand cu anul 2025 nu se mai depune declaratia unica estimativa (capitol II) si ca urmare s-a implementat un alt model al declaratiei unice.
3. S-a introdus prevederea ca daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti la organul fiscal competent revine proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal desemnat prin contractul de inchiriere sau actul de modificare a acestuia, dupa caz.
4. Notificarea de conformare RO e-TVA nu se ia in considerare la stabilirea indicatorilor de risc fiscal, decat incepand cu 31.12.2025 (termenul a fost prorogat de 2 ori). Aplicarea amenzilor a fost de asemenea prorogata pe aceasta data.
5. S-a modificat procedura de transmitere a declaratiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta (Formular 150).
6. S-au amanat cu 2 ani obligatiile de raportare privind durabilitatea pentru pentru entitatile care aveau ca data de inceput a raportarii data de 1 ianuarie 2025 si a celor care aveau data de inceput a raportarii pe 1 ianuarie 2026.Noile termene sunt 1 ianuarie 2027 si respectiv 1 ianuarie 2028.
7. Incepand cu anul financiar 2025, toate situatiile financiare anuale si raportarile contabile vor fi transmise doar in format electronic, conform specificatiilor publicate de ANAF.
8. S-a reglementat modelul Declaratiei privind situatia de trezorerie pe care o depun persoanele juridice fara scop patrimonial care au obtinut sume din sponsorizari, subventii, sume redirectionate.
9. Operatorii economici autorizati au fost scutiti de sanctiuni pentru nedeclararea transporturilor internationale in RO e-Transport pana la finalul lunii martie 2025 (prorogare termen de la 31.12.2024 prin OUG 138/2024).
10. Incepand cu anul 2025 s-a extins utilizarea sistemului de facturare electronica si pentru tranzactiile intre afaceri si consumatorii finali (B2C).
11. Amenzile in cazul netransmiterii e-Factura pe relatia B2C se aplica incepand cu 1 iulie 2025.
12. Plafonul micro este 250.000 euro pe 2025 si 100.000 euro pe 2026.
13. Incepand cu 1 septembrie 2025 se aplica noul plafon de TVA de 395.000 lei (Ordonanta 22/2025).
14.Plafoanele pentru raportarea Intrastat sunt 1.000.000 lei pentru expedieri de bunuri si, respectiv, 1.000.000 lei pentru introduceri de bunuri – valabil 2025 si 2026.
15. In perioada 1 august 2025- 31 martie 2026 inclusiv acciza specifica pentru tigarete a fost de 576,360 lei/1000 tigarete.
16. S-a majorat nivelul accizelor, de la 1 august 2025 si respectiv, la 1 ianuarie 2026, pentru alcool si bauturi alcoolice, benzina si motorina.
17. S-a instituit de la 1 august 2025, un nivel de acciza pentru vinurile linistite, similar cu cel aplicat vinurilor spumoase, respectiv de 76,19 lei/hl.
18. S-a majorat nivelul accizelor, la 1 august 2025, pentru produsele din tutun prelucrat, pentru produsele care contin tutun, destinate inhalarii fara ardere si pentru produsele destinate inhalarii fara ardere, care contin inlocuitori de tutun, cu sau fara nicotina.
19. Incepand cu 1 august 2025 s-au elimina cotele reduse de 5% si 9%. Exista o singura cota redusa de 11% (pentru 9% exista o exceptie pe o perioada tranzitorie, pentru locuinte sociale).
20. Incepand cu 1 august 2025 creste cota standard de TVA de la 19% la 21%.
21. Se elimina cota redusa pentru anumite tipuri de livrari/prestari precum cozonaci, biscuiti, livrare medicamente de uz veterinar, acces la evenimente sportive, etc.
22. Incepand cu anul 2025 a intrat in vigoare un nou articol din Codul fiscal, articolul 315.5 care face referire la regimul TVA aplicabil in cazul sistemului de garantie-returnare pentru ambalajele primare nereutilizabile – SGR.
23. Au fost aduse modificari la definitia intreprinderilor mici din perspectiva TVA incepand cu 1 septembrie 2025.
24. Incepand cu 1 septembrie 2025 se introduce un tratament fiscal diferit dpdv TVA pentru activitatile cu prezenta fizica si cele cu prezenta virtuala (activitati culturale, artistice, sportive, stiintifice, educationale, de divertisment sau de activitati similare, cum ar fi targurile si expozitiile).
25. Se modifica definitia „cifrei de afaceri” pentru TVA care se compara cu plafonul de 395.000 lei, incepand cu 1 septembrie 2025.
26. Daca pana la 31 august 2025 societatile puteau solicita inregistrarea in scop de TVA pana in 10 a lunii urmatoare si deveneau platitoare de TVA incepand cu luna urmatoare depunerii solicitarii, incepand cu 1 septembrie au obligatia solicitatii inregistrarii cel tarziu la data depasirii plafonului. Inregistrarea in scop de TVA se face de la data depasirii plafonului.
27. S-au modificat prevederile in cazul nerespectarii obligatiei de inregistrare in scop de TVA la temenul mentionat la pct. 26.
28. S-a introdus posibilitatea pentru persoanele impozabile cu sediul activitatii economice in Romania sa aplice regimul special de scutire pentru intreprinderile mici in alte state membre cu respectarea anumitor conditii printre care cifra de afaceri sub 100.000 euro. S-a publicat si procedura de aplicare.
29. In oglinda cu punctul 28 s-a reglementat si regimul special de scutire pentru intreprinderile mici aplicat in Romania de persoane impozabile cu sediul activitatii economice in alte state membre si s-a publicat procedura de aplicare. Se aplica aceeasi cifra de afaceri de 100.000 euro.
30. Impozitul pe venitul din dividende este de 10% incepand cu anul 2025 si se majoreaza la 16% incepand cu anul 2026.
31. Pentru anul 2025 Indicele Preturilor de Consum utilizat pentru actualizarea platilor anticipate in contul impozitului pe profit este de 104,4%.
32. Prin Legea 141/2025 se modifica regimul fiscal aplicabil veniturilor primite de persoanele fizice primite ca urmare a predarii deseurilor de metale feroase si neferoase si aliajele acestora, din patrimoniul personal.
33. Incepand cu 1 august 2025, conform Legii 141/2025 nu mai sunt scutite de CASS anumite categorii precum persoanele in concediu medical (exceptia pentru afectiuni oncologice) persoanele in concediu de crestere copil sau pensile pentru partea care depaseste 3.000 lei.
34. Incepand cu 1 august 2025 sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea unei persoanei asigurate (coasiguratii) nu mai beneficiaza de asigurare fara plata contributiei.
35. Persoanele care si-au pierdut asigurarea de sanatate pot opta pentru plata contributiei si implicit pastrarea calitatii de asigurat prin depunerea declaratiei unice si plata contributiei de 10% calculata la o baza de 6 salarii minime pe economie. Plata se va face in doua transe.
36. Incepand cu anul 2025, prin OUG 138/2024 s-a introdus o clarificare in ce priveste veniturile din pensii din strainatate. Astfel, veniturile din pensii obtinute din strainatate se supun impozitarii prin aplicarea cotei de impozit de 10% asupra venitului impozabil lunar, stabilit prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 3.000 lei, la fel ca pensiile obtinute din tara.
37. Prin Legea 141/2025 s-a modificat baremul de impunere in cazul jocurilor de noroc.
38. Prin Ordonanta nr. 11 din 24 iulie 2025 pentru modificarea si completarea Codului de procedura fiscala se introduce prevederea ca societatile vor putea solicita emiterea unui acord de pret in avans nu doar pentru tranzactiile viitoare, ci si pentru cele din trecut, cu aplicabilitate retroactiva de pana la 5 ani, in anumite conditii.
39. Prin Hotararea nr. 295 din 27 martie 2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor – REGES-ONLINE s-au stabilit conditiile de intocmire si accesare a Registrului general de evidenta a salariatilor -online. Termenul de migrare pentru angajatori este 31 decembrie 2025.
40. S-a introdus un element nou care va trebui comunicat in Reges online: concediile medicale.
41.Valoarea actualizata a unui tichet de masa este de 45 lei, incepand cu drepturile aferente lunii noiembrie 2025.
42. Pentru perioada aprilie-septembrie 2025 valoarea indexata a unui tichet de cresa este de 670 lei ulterior fiind majorata la 710 lei, noua valoare fiind valabila pana in martie 2026.
43. Pentru perioada aprilie – septembrie 2025 valoarea indexataa tichetelor culturale este de maximum 220 lei/ luna, respectiv de maximum 450 lei/ eveniment. Pentru perioada urmatoare sumele se majoreaza la 240 lei/luna, respectiv 470 lei/eveniment- valori valabile pana in martie 2026.
44. Incepand cu anul 2025 s-a majorat valoarea salariului minim pe economie la 4.050 lei. Pentru anul 2026 nu exista momentan proiecte de majorare.
45. S-a renuntat la cresterea alocatiilor pentru copii in 2025 desi initial ANPIS comunicase ca acestea vor fi majorate.
46. Incepand cu anul 2025 s-au eliminat facilitatile salariale in IT, constructii, agricultura si industria alimentara cu tot ce a insemnat aceasta : modificari de declaratii, refacere bugete, samd.
47. Incepand cu 13 februarie 2025, data intrarii in vigoare a Legii nr. 10/2025 privind bugetul asigurarilor sociale de stat pentru anul 2025, s-a majorat cuantumul ajutorului pentru deces.
48. Salariul mediu brut pe anul 2025 a fost stabilit la 8.620 lei.
49. Legislatia in domeniul hartuirii la locul de munca a fost modificata prin HG nr.27/2025.
50. Prin Legea 141/2025 incepand cu 1 august 2025 se modifica modul de calcul al indemnizatiei de concediu medical. Se aplica noi procente, diferentiate in functie de durata concediului medical.
51. Prin Legea nr. 149/2025 s-a adus o modificare importanta Codului muncii prin cresterea sprijinului acordat parintilor care au in intretinere copii cu dizabilitati, prin introducerea posibilitatii de a lucra partial in regim de telemunca sau munca la domiciliu.
52. Incepand cu 1 ianuarie 2025 intra in vigoare Ordinul nr. 377 din 17 aprilie 2024 privind actualizarea Clasificarii activitatilor din economia nationala – CAEN. Societatile vor trebui sa isi modifice codul CAEN intr-un anumit termen de la data intrarii in vigoare a prevederii.
53. In MOF nr. 743 din 25 iulie 2022 s-a publicat Legea nr. 232 din 19 iulie 2022 privind cerintele de accesibilitate aplicabile produselor si serviciilor. Aceasta are ca obiect stabilirea cadrului legal pentru buna functionare a pietei interne in ceea ce priveste cerintele de accesibilitate aplicabile produselor si serviciilor, prin eliminarea si prevenirea barierelor din calea liberei circulatii a acestora.
54. In MOF 880 din 25 septembrie 2025 s-a publicat ORDONANTA DE URGENTA nr. 48 din 25 septembrie 2025 prin care prelungeste plafonarea adaosului la produse alimentare pana la 31 martie 2026.
55. In MOF nr.1023 din 05.11.2025 s-a publicat Ordinul nr.2430 Ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru aprobarea Procedurii de inregistrare fiscala, din oficiu sau la cererea altei autoritati care administreaza creante fiscale, a unui subiect de drept fiscal care nu si-a indeplinit obligatia de inregistrare fiscala, potrivit legii.
56. In MOF nr. 1027 din 6 noiembrie 2025 s-a publicat Ordinul 2.300/1.457 al ministrului muncii, familiei, tineretului și solidarității sociale și al ministrului sănătății pentru aprobarea criteriilor medico-psihosociale pe baza cărora se stabilește încadrarea în grad de handicap.
57. S-a introdus contul unic pentru achitarea amenzilor prin Hotararea nr. 923 din 30 octombrie 2025 care prevede ca amenzile contravenționale aplicate persoanelor fizice de către agenții constatatori din cadrul organelor emitente ale titlurilor de creanță electronice se achită în contul unic stabilit prin ordinul ministrului finanțelor .
58. S-a modificat modelul decontului precompletat de TVA ca urmare a modificarilor de cote de TVA incepand cu 1 august 2025.
59. Ordonanta Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea și exercitarea activității de consultanta fiscala care reglementează profesia de consultant fiscal în România a fost completata prin OUG nr. 49 din 25 septembrie 2025 publicata in MOF 889/29.09.02025. Similar consultanților fiscali UE/SEE/Confederației Elvețiene, consultanții fiscali din afara UE/SEE/Confederației Elvețiene trebuie să fie recunoscuți drept consultanți fiscali în România condiționat de obținerea unui titlu de calificare pe teritoriul unuia dintre statele aderente la Codul OCDE de liberalizare a mișcărilor de capital și la Codul OCDE de liberalizare a operațiunilor curente invizibile.
60. In MOF nr. 823 din 05 septembrie 2025 s-a publicat Hotărârea 732 pentru aprobarea Metodologiei-cadru de acordare a burselor pentru elevi și cuantumul acestora.
61. In MOF 813 din 02.09.2025 s-a publicat Hotărârea CECCAR nr. 25/872. privind operaționalizarea e-parafei, e-legitimației și e-avizului de exercitare a profesiei.
62. S-a publicat Ordinul 2618 pentru aprobarea Normelor privind autorizarea și utilizarea mecanismului special pentru declararea și plata TVA la import, modelul și conținutul declarației speciale de TVA (MOF 814 din 03.09.2025).
63. ANAF a actualizat pe data de 5 septembrie 2025 formatul pdf al declaratiei 700. Modificarea a fost necesara ca urmare a noutatilor publicate prin OG 22/2025.
64. In MOF nr. 800 din 28.08.2025 s-a publicat Ordinul nr. 2.066/248/1.377/3.103 pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a formularului 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate“. Noul formular se va utiliza incepand cu obligatiile aferente lunii august 2025.
65. Casa de Pensii a anuntat intr-un comunicat ca persoanele cu handicap sunt exceptate de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate doar pentru veniturile obținute în baza Legii nr.448/2006, respectiv indemnizația de handicap.
66.S-a actualizat sistemul de raportare contabilă la 30 iunie 2025 care se aplică entităților cărora le sunt incidente Reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate, aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014 şi care în exerciţiul financiar precedent au înregistrat o cifră de afaceri netă mai mare decât echivalentul în lei a 1.000.000 euro. Raportările contabile la 30 iunie 2025 trebuiau sa se depuna la ANAF până cel mai târziu la data de 18 august 2025.
67. S-a modificat modelul certificatului de concediu medical. In MOF 771 din 1 august 2025 s-a publicat Ordinul nr. 523/1.027/2025 privind modificarea anexei nr. 1 la Ordinul ministrului sănătății și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 1.192/745/2020 pentru aprobarea modelului unic al certificatului de concediu medical și a instrucțiunilor privind utilizarea și modul de completare a certificatelor de concediu medical pe baza cărora se acordă indemnizații asiguraților din sistemul asigurărilor sociale de sănătate și din sistemul de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale.
68. S-a aprobat procedura de acordare a bonificației de 3% din impozitul pe profit anual și din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024 (Ordinul nr. 540 din 31 martie 2025 publicat in MOF nr. 331 din 14 aprilie 2025).
69. Incepand cu 1 ianuarie 2025 se calculeaza CASS la tichetele de masa.
70. Ordinul nr. 103 din 22 ianuarie 2025 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, conform legii, precum și a modelului și conținutului unor formulare a fost publicat in MOF nr. 68 din 28 ianuarie 2025.
71. Modificari in functiunea contului 697 au fost introduse prin Ordinul 255/2025: in contul 697 se inregistreaza cheltuielile cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri.
72. Hotararea nr. 35 din 6 februarie 2025 privind aprobarea procedurii de aplicare a mecanismului de stabilire și actualizare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată a fost publicata in MOF nr. 111 din 6 februarie 2025.
73. In MOF 104 din 4 februarie 2025 s-a publicat Ordinul nr. 121 din 27 ianuarie 2025 cu modificari și completari la Metodologia de distribuire a sumelor plătite de contribuabili persoane fizice în contul unic și de stingere a obligațiilor fiscale, aprobată prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.937/2018.
74. Au fost actualizate tarifele la ONRC: https://www.onrc.ro/documente/anunturi/2025/tarife%20publicare%20acte%20Monitorul%20Oficial%20Partea%20I%20nr.%20104.pdf
75. Incepand cu 2025 se elimina excepțiile pentru facturile simplificate: sistemul RO e-Factura este utilizat obligatoriu din 2025 și pentru facturile simplificate, cu excepția bonurilor fiscale
76. Se abrogă prevederile referitoare la utilizarea sistemului RO e-Factura pentru facturile emise pentru vouchere de vacanţă titularilor acestora, datorita extinderii raportarii tuturor facturilor emise pe relația B2C incepand 1 ianuarie 2025.
77. S-au modificat formulare de înregistrare fiscală a contribuabililor şi tipurile de obligaţii fiscale care formează vectorul fiscal (OpANAF nr.252/ 2025 publicat in MOF nr. 183/03.03.2025). Acest ordin adaugă la categoriile de obligaţii fiscale de declarare, cu caracter permanent, care se înscriu în vectorul fiscal impozitul suplimentar pentru instituţiile de credit, precum şi impozitul pe construcţii, ca urmare a modificării şi completării Legii nr. 227/ 2015 privind Codul fiscal prin prin Legea nr. 290/ 2024 precum şi prin Ordonanţă de urgenţă 156/2024.
78. In Monitorul Oficial nr. 181 din 28.02.2025 s-a publicat Ordinul 247 pentru aprobarea Procedurii privind înregistrarea fiscală, la solicitarea notarilor publici, a persoanelor nerezidente care nu dețin cod de identificare .
79. Incepand cu 2025, prin OUG 156/2024 se reinstituie impozitul pe construcții, datorat de:
- persoanele juridice române, cu excepţia instituţiilor publice, institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare, asociaţiilor, fundaţiilor şi a celorlalte persoane juridice fără scop patrimonial, potrivit legilor de organizare şi funcţionare;
- persoanele juridice străine care desfăşoară activitate prin intermediul unui sediu permanent în România;
- persoanele juridice cu sediul social în România înfiinţate potrivit legislaţiei europene.
80. S-au aprobat normele tehnice privind eliberarea autorizaţiei de comisionar în vamă şi a autorizaţiei de comisionar în vamă pentru activităţi de curierat rapid prin utilizarea Sistemului de decizii vamale naţional (Ordinul Nr. 3.167 din 12 noiembrie 2025).
81. S-a aprobat ordinul privind stabilirea normei anuale de venit pentru punctul gastronomic local, precum şi a coeficienţilor de corecţie ai acesteia, pentru anul 2026 (Ordinul nr. 386 din 18 noiembrie 2025).
82. Au fost reglementate modificari la OG 39/2015 privind cazierul fiscale prin Legea nr. 179 din 5 noiembrie 2025 .
83. S-a ratificat Convenţia dintre România şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord pentru eliminarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit şi pe câştiguri de capital şi prevenirea evaziunii fiscale şi a evitării plăţii impozitelor şi a Protocolului la convenţie prin Legea nr. 169 din 29 octombrie 2025.
84. S-a modificat formularul tipizat “Proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor” utilizat de personalul din activitatea de informaţii împuternicit de către Agenția Națională de Administrare Fiscală ( O 2202 din 12 septembrie 2025 ).
85. S-a publicat Ordinul pentru modificarea Ordinului ministrului finanţelor şi al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 4.634/397/2022 privind aplicarea cotei reduse de TVA de 9% pentru livrarea de îngrăşăminte şi pesticide de tipul celor utilizate în mod normal în producţia agricolă, seminţe şi alte produse agricole destinate însămânţării sau plantării, precum şi pentru prestările de servicii de tipul celor utilizate în mod normal în producţia agricol.
86. In cazul in care în care facturile pentru livrările de bunuri/prestările de servicii pentru care plata se face la momentul livrării/prestării nu au fost transmise prin sistemul RO e-Factura în termenul prevăzut la art. 10 alin. (7) din OUG nr. 120/2021 organele fiscale pot fi notificate. S-au stabilit si măsurile ce vor fi luate de acestea.
87. S-au aprobat normele privind autorizarea şi utilizarea mecanismului special pentru declararea şi plata TVA la import, modelul şi conţinutul declaraţiei speciale de TVA (Ordinul nr. 2618/2025 din 25 iunie 2025).
88. Ordonanta nr. 21/2025 din 28 august 2025 modifica şi completeaza Legea nr. 431/2023 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaţionale şi a grupurilor naţionale de mari dimensiuni.
89.S-a aprobat modelul şi conţinutul formularului “Notificare referitoare la obligaţia de declarare şi de plată a impozitului suplimentar naţional (Ordinul nr. 1.729 din 1 iulie 2025).
90. Prin Ordinul nr. 1175/2025 din 15 mai 2025 s-au aprobat normele metodologice de aplicare a Programului social de interes naţional de susţinere a cuplurilor şi a persoanelor singure, pentru creşterea natalităţii.
91. S-a aprobat procedura tehnica de transformare a zilelor lucrătoare în zile calendaristice, în vederea determinării stagiului de cotizare realizat de asigurații sistemului public de pensii (Ordinul nr. 342/05.06.2025 al Președintelui CNPP).
92. Ministerul Finanțelor a introdus în 2025 declarația informativă D397. Aceasta obligă platformele de transport alternativ să transmită periodic către A.N.A.F. date complete și actualizate despre activitatea economică desfășurată prin intermediul lor.
93. S-a publicat Ordinul nr. 114 din 21 ianuarie 2025 privind modificari şi completari aduse Ordinului ministrului finanţelor nr. 3.044/2024 pentru aprobarea Procedurii de restituire a TVA aferente achiziţiilor de bunuri sau servicii efectuate de entităţile nonprofit şi de societăţile deţinute integral de entităţile nonprofit, pentru care se aplică scutirea de taxă conform art. 294 alin. (5) lit. a) – b1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
94. In cazul dobânzilor plătite și înregistrate în contul persoanei fizice în cursul anului fiscal, de persoanele juridice rezidente în România pentru obligațiunile emise pe piețe de capital din afara României, plătitorii dobânzilor nu calculează și nu rețin impozit la momentul înregistrării lor în contul curent sau în contul de depozit al titularului, respectiv la momentul răscumpărării. Aceste dobânzi se impun cu o cotă de 10% din suma acestora şi impozitul se calculează de contribuabili pe baza declarației unice (Formular 212) care se depune până cel târziu 25 mai a anului următor celui în care se obţin veniturile.
95. Datoreaza CASS incepand cu 1 august 2025 persoanele care beneficiază de indemnizație de șomaj sau, după caz, de alte drepturi de protecție socială care se acordă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, potrivit legii, pentru aceste drepturile bănești.
96. Casa Nationala de Pensii Publice a clarificat aspectele legate de valorificarea perioadelor în care o persoană a beneficiat de concediu pentru creșterea copilului (AICI)
97. Desi livrarea locuințelor sociale de până la 120 mp și 600.000 lei a fost eliminată de la cota redusă, există dispoziții tranzitorii care permit persoanelor fizice să cumpere, între 1 august 2025 și 31 iulie 2026, o singură locuință cu TVA redus la 9%, dacă sunt îndeplinite cumulativ condițiile privind suprafața, valoarea, stadiul locativ, avansul și lipsa unei achiziții similare după 1 ianuarie 2023. Pentru contractele încheiate între 3 și 31 iulie 2025, cumpărătorul trebuie să dovedească și plata unui avans de 20% din valoarea locuinței (fără TVA), achitat integral până la 31 iulie 2025.
98. Incepand cu data de 8 mai 2025 a intrat in vigoare Legea nr. 53 din 30 aprilie 2025 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul străinilor. Legea vizează modificarea OUG nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România și a OG nr. 25/2014 privind la încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României si a fost adoptată în contextul transpunerii corespunzătoare a Directivei 2014/36/UE care reglementează condițiile de intrare și ședere a lucrărilor sezonieri din țări terțe.
99. Legea nr. 317/2024 introduce modificari importante: pentru plățile cu cardul, comercianții nu mai sunt obligați să tipărească și să înmâneze bonul fiscal, acesta fiind emis doar la cererea clientului, iar extrasul de cont ține loc de dovadă a achiziției fără a afecta drepturile consumatorilor. De asemenea, automatele comerciale care funcționează exclusiv cu plăți prin card nu mai necesită aparat de marcat fiscal.
100. Art. 319 alin. (10) din Codul fiscal prevede că persoanele impozabile nu sunt obligate să emită factură pentru vânzările cu amănuntul și serviciile către populație pentru care se emite bon fiscal, precum și pentru operațiunile realizate prin automate comerciale ce funcționează exclusiv cu plăți cu cardul. Factura devine obligatorie doar dacă beneficiarul o solicită.
