Cheltuieli deductibile/nedeductibile
Ce cheltuieli pot deconta pe firma?
Este poate cea mai comuna intrebare primita de echipa noastra din partea antreprenorilor cu care colaboram, indiferent de domeniul de activitate in care acestia activeaza. Deoarece de multe ori cheltuielile realizate in interesul firmei si cheltuielile realizate in scop personal se intersecteaza, pentru a fi in regula in cazul unei inspectii ANAF trebuie sa stii ce poate fi inregistrat pe firma si ce nu.
In primul rand, ce inseamna ca decontezi cheltuieli pe firma?
Decontarea cheltuielilor pe firma presupune in primul rand plata acestora cu banii societatii si contabilizarea acestora. Mai in alte cuvinte, pe banii societatii, poti achizitiona diverse bunuri sau servicii, doar cu conditia ca acestea sa ajute in realizarea obiectului de activitate. Ca si o scurta concluzie o cheltuiala deductibila in interesul firmei in perspectiva ANAF a fost efectuata in interesul firmei si poate fi justificata prin documente.
Beneficiile decontarii cheltuielilor pe firma:
- nu trebuie sa suporti cu banii personali o cheltuiala facuta in interesul firmei
- iti poti reduce taxele (tva/impozit profit)
Pentru o simpla intelegere cheltuielile pot fi impartite in:
- cheltuieli deductibile (care pot fi trecute pe firma integral)
- cheltuieli deductibile limitat (care pot fi trecute pe firma partial)
- cheltuieli nedeductibile (care NU pot fi trecute pe firma)
Care sunt cheltuielile deductibile integral?
- cheltuielile cu achizitionarea de materii prime, materiale consumabile, obiecte de inventar si marfuri;
- cheltuielile cu lucrarile executate si serviciile prestate de terti;
- cheltuielile efectuate de contribuabil pentru executarea de lucrari si prestarea de servicii pentru clienti;
- chiria aferenta spatiului in care se desfasoara activitatea;
- dobanzile aferente creditelor bancare;
- cheltuielile cu toate comisioanele si alte servicii bancare;
- cheltuielile cu primele de asigurare;
- cheltuielile postale;
- cheltuielile cu energia si apa;
- cheltuielile cu transportul;
- cheltuieli de natura salariala;
- cheltuielile cu impozitele, taxele, altele decat impozitul pe venit;
- cheltuielile cu amortizarea;
- cheltuielile efectuate de utilizator, reprezentand chiria/rata de leasing in cazul leasingului operational, respectiv cheltuielile cu amortizarea si dobanzile in cazul leasingului financiar, stabilite in conformitate cu reglementarile in materie privind operatiunile de leasing si societatile de leasing;
- cheltuielile pentru pregatirea profesionala si perfectionarea contribuabilului si a salariatilor acestuia;
- cheltuielile efectuate pentru salariati pe timpul delegarii/detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul firmei
- cheltuielile de reclama si publicitate;
- plati efectuate in avans care se refera la perioade fiscale urmatoare;
- alte cheltuieli efectuate in scopul realizarii veniturilor.
Care sunt cheltuielile deductibile partial?
- cheltuielile de sponsorizare, mecenat, precum si pentru acordarea de burse private, efectuate conform legii;
- cheltuielile de protocol, in limita unei cote de 2% din baza de calcul;
- cheltuielile sociale, in limita sumei obtinute prin aplicarea unei cote de pana la 5% asupra valorii anuale a cheltuielilor efectuate cu salariile personalului
- scazamintele, perisabilitatile, pierderile rezultate din manipulare/depozitare, potrivit legislatiei in materie, inclusiv cheltuielile cu bunuri cu termen depasit de valabilitate potrivit legii;
- cheltuielile reprezentand tichetele de masa acordate de angajatori;
- cheltuielile reprezentand voucherele de vacanta acordate de angajatori;
- contributiile la fonduri de pensii facultative;
- primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, platite in scopul personal al contribuabilului, in limita echivalentului in lei a 400 €/an/persoana;
- cheltuielile cu masina folosita in interes mixt (atat in ineresul firmei, cat si personal) – 50% deductibilitate;
- cotizatii platite la asociatiile profesionale in limita a 4.000 € anual.
Care sunt cheltuielile nedeductibile?
- sumele sau bunurile utilizate de contribuabil pentru uzul personal sau al familiei sale;
- cheltuielile corespunzatoare veniturilor neimpozabile;
- dobanzile/majorarile de intarziere, amenzile, sumele sau valoarea bunurilor confiscate ca urmare a incalcarii dispozitiilor legale in vigoare si penalitatile, datorate autoritatilor romane/straine, potrivit prevederilor legale, cu exceptia celor platite, conform clauzelor din contractele comerciale incheiate cu aceste autoritati;
- ratele aferente creditelor angajate;
- cheltuielile privind bunurile constatate lipsa din gestiune sau degradate si neimputabile, daca inventarul nu este acoperit de o polita de asigurare.
Ce se intampla cand o cheltuiala nedeductibila este inregistrata ca fiind deductibila?
In principiu, daca inregistrezi o cheltuiala nedeductibila ca fiind una deductibila se va ajunge la o diminuare nejustificata a impozitului pe profit/venit net si a TVA-ului aferent de plata. In eventualitatea unui control din partea ANAF acest tip de neregula va fi sanctionata cu amenda si se vor aplica dobanzi si penalitati de intarziere asupra diferentelor respective, pentru fiecare zi de intarziere.
Cum poti fi sigur ca decontezi corect cheltuielile pe firma? Avand sprijinul unui economist dedicat afacerii tale, care sa raspunda la timp si care sa iti ofere sfaturile potrivite pentru afacerea ta.